11. februar 2008

Valg i Junaiten!

Vel, jeg lovet å blogge om valget i USA...

Som en ekte politikk-nørd (og siden norsk politikk ikke er særlig spennende for tiden) har jeg engasjert meg veldig i det amerikanske nominasjonsvalget. Jeg vil ikke si hvem jeg har endt opp med å støtte - det er jo heller ikke relevant i det hele tatt, siden jeg verken har påvirkningsmuligheter eller stemmerett, bare alt for mange meninger - men det er altså flere tema jeg vil ta for meg. I dag skal jeg skrive om Mike Huckabee.

De som følger Eldars blogg, har Eldar som venn på Facebook eller på MSN, eller prater med Eldar innimellom, vet at Eldar av og til prater litt om Huckabee, men det er virkelig ikke uten grunn, for han er virkelig en fantastisk type.

Han begynte å bli kjent for de fleste da han lagde en reklamefilm sammen med Chuck Norris, med såkalte "HuckChuckFacts". Denne har nok de fleste sett, så jeg legger bare linken her om du ikke har sett den. Den er fantastisk. Helt fantastisk. Høydepunktet er kanskje "Chuck Norris doesn't endorse - he tells America how it's gonna be."

Før dette var han aller mest kjent som den tidligere guvernøren fra Arkansas som gikk ned 50 kilo da han fikk diagnosen diabetes II i 2003 og siden har løpt flere maraton. Da han hadde skrevet en bok om sine erfaringer (den fikk navnet "Quit Digging Your Grave With A Knife And Fork", som var det legen sa til ham da han fikk diabetes-diagnosen) var han gjest blant annet hos USAs morsomste talkshow-vert, Stephen Colbert.

Allerede da ble det antydet at han kunne komme til å stille, og han spurte Colbert om å stille som hans "running mate", altså hans visepresidentkandidat. Siden har han vært gjest hos Colbert tre-fire ganger i løpet av valgkampen til nå, og han har vært bakgrunnen for en feide mellom Colbert og Jon Stewart, hans tidligere sjef i The Daily Show på den ene siden og talkshowverten Conan O'Brien på den andre om hvem som har æren for at Huckabee nå ligger så godt an. Dette endte i en slåsskamp mellom de tre i beste late-night sendetid mandag før Super-tirsdag, som ble avsluttet med en beskjed fra Mike Huckabee som ba folk stemme på seg og "forget about these three idiots".

Og det er dette som har vært en av Huckabees fordeler hele tiden: Han er en utrolig morsom mann som kan dra de utroligste vitser uten å fordra en mine. Han har blant annet sagt at hans motstandere kan spare seg for å bruke penger på å lage negative reklamer rettet mot ham - "My wife Janet'll tell you for free that I'm a bum." Da John McCain sa at han ville jage Osama bin Laden "to the gates of Hell", sa Mike på spørsmål fra Stephen Colbert om han ville jage bin Laden helt inn i helvete: "And beyond. I will charge Hell with a water pistol if necessary."

Mike har vunnet langt flere stater enn noen ville ha trodd, og selv om han stort sett vinner den velgergruppen som definerer seg som "evangelical/born-again Christian", ser det ut til at han får stadig større apell ettersom feltet smalner inn blant de republikanske kandidatene.

Her er, kronologisk, Mikes opptredener på "The Colbert Report". Har du noen minutter anbefales de kraftig, disse her er vanvittig morsomme!










En annen av Huckabees store fordeler er hans ærlighet. Jeg er slett ikke enig med Huckabee i alle saker, men han sier det han mener, rett ut, og ber ikke om unnskyldning for at han har upopulære meninger, fordi han er overbevist. Det kunne noen og enhver lære noe av.

Ellers er Eldar og jeg skjønt enige at om han ikke vinner den republikanske nominasjonen, kan han godt komme til Trondheim og starte menighet. Vi er helt klar, for bare HØR på denne mannen.

Om evolusjon:


Om Bibelen:



Som sagt, jeg er ikke enig med Mike om alt. Men han er en fantastisk taler og offentlig personlighet, det kan ingen ta fra ham.

Ingen kommentarer: