8. mai 2007

TOG:D:D:D

Jeg liker tog. Når jeg skal til Oslo er det riktignok noe upraktisk, og nattog har jeg i utgangspunktet lite sans for. For turer som Oslo S – Nelaug fungerer det derimot helt ypperlig.

Men altså, tog. Er det noe jeg digge-digge-digger, er det NSB Komfort. Selv om de kanskje ikke skal ha så mye annet, så kan de jammen å gjøre togreiser glimrende behagelige. Og 75 kroner ekstra er ikke mye å betale for et strømuttak og gratis kaffe på en tre og en halv timers togtur. Egentlig er tog kraftig mye mer komfortabelt enn fly også – mye bedre plass, ingen vising av legitimasjon for å få levere fra seg bagasjen og for å gå på, ikke noen sikkerhetssjekk på grensen til trakassering (Ja, jeg vet det er nødvendig og etter reglene, like irriterende likevel) koseligere stemning, ingen uendelige sikkerhetsdemonstrasjoner, trenger ikke skru av mobil/data/iPod, ingen mellomlandinger (en togstopp er mye mindre irriterende enn en mellomlanding med fly), ikke noe kø-ståing/-gåing for å komme på/av, ikke noe bagasjebånd.
Hadde det ikke vært for at det tar så lang tid (fra Trondheim til Stavanger tar tog xx timer), hadde jeg sluttet helt å fly. Noen burde virkelig legge litt innsats i å få gang på planer om høyhastighetstog her i landet – hadde vært supergenialt. Så kunne jeg følt meg litt miljøvennlig også. Selv om det kanskje bare er en illusjon.

5 kommentarer:

Marit sa...

Well, d e du så e politikaren av oss...

Anette sa...

Eg e heilt enig med deg Sigrid. Tog, det e bra!

Catti sa...

AMEN for det høyhastighetstoget!
Syns togturen Oslo-Trondheim er hakket for langdrygt. Er skikkelig miljøsvin når eg har avstandsforhold heilt opp dit...

Cathrin sa...

greit nok at du like tog sigrid.. eg støtte deg forsåvidt der.. tog e gudd.. men eg kjenne at eg stille meg tvilande te at alle andre som like tog like at du tar tog:D eller kanskje d bare e når du å meg tar tog at olk får avsmak for tog??

Sigrid sa...

Te din informasjon så e eg kjempestille på tog når du ikkje e me, Cathrin! :P

Og ellers så hadde nå me de kjekt, å de e tross alt de viktigaste!