12. desember 2006

Ville DU latt barna DINE se "Jul i Svingen" i kveld?

Til å være en kanal som hevder et ønske om å ta vare på minoritetene ved å sørge for at årets julekalender er nærmest kjemisk fri for religiøse innslag, er det tydelig at NRK har langt mindre omtanke for en enda større gruppe barn – de som faktisk gruer seg til jul.

I kveldens episode av ”Jul i Svingen”, er hovedpersonen Linus sammen med familien sin på besøk hos besteforeldrene. Tydelig til skue midt på middagsbordet står en karaffel med rødvin, og idet stemningen blir spent, griper flere av de voksne rundt bordet umiddelbart etter vinglasset sitt.

Alle NRKs egenproduserte barneprogrammer bærer preg av å være pedagogisk gjennomtenkte, og de fleste foreldre i Norge vil ha få betenkeligheter med å la barna sine se Barne-TV på NRK. Når alt annet virker så gjennomtenkt, skal vi da tro at vinkaraffelen var en tilfeldig rekvisitt, eller har skaperne av ”Jul i Svingen” tatt mål av seg til å lære norske barn at det ikke er noe galt i å ta seg et glass vin i ordnede former? Når 38% av barna i Norge ser på, kan det kanskje være fristende? Det kan se ut for at NRK har glemt at i følge Statens helsetilsyn lever 160 000 – 210 000 barn i Norge med foreldre som har alkoholproblemer, og at over 100 000 barn gruer seg til jul fordi foreldrene da drikker.

John G. Bernander har snakket mye, høyt og lenge om toleranse når det gjelder religionsaspektet (eller mangelen på et slikt) i NRKs julekalendere, men skal vi virkelig tolerere at man i beste sendetid på statskanalen viser barn at når stemningen rundt et middagsbord blir spent, da drikker man?

Jeg mener at vi ikke kan tolerere dette, og jeg vil oppfordre alle som er enige med meg til å si fra! Det handler om hva vi kan akseptere at NRK bruker lisenspengene til å fortelle våre barn. Det handler om at vi ikke kan akseptere at NRK velger å behandle alkohol som en naturlig del av sosialt liv, når så mange barn har problemer knyttet til det!

Vær så snill, ta deg tid til å si fra, og be dem du kjenner om å si fra! Skriv under på oppropet og SI FRA!

5 kommentarer:

Cathrin sa...

bra poeng sga se om eg får te mailen en dag.. å sende en mail... ka skrive du i mailen?

Sigrid sa...

Eg skrive di tri fysste avsnittå, pluss ei avslutning der eg skrive at eg syns de e uakseptabelt av NRK å senda dette. Prøv å få sendt an i dag!

Marit sa...

Kan me isje laga sånnein oppropsmail?

Sigrid sa...

Has been done - http://www.opprop.no/opprop.php?id=sifra - send de videre!

general__7 sa...

Ja! eg lot mine ungar se dette. me stor-koste oss. kjempekjekke serie! konne hatt litt merr kristent innhold, då d tross alt va en jula-kalender-serie. men denne vinen la eg ikkje merke t på bordet, og tvilsomt at mine ongar gjorde d, då di ikkje engång vett ka vin e for någe.. men eg forstår innlegget ditt, og e heilt enige i ka du skrive ellers. men ellers syns me d va en kjekke serie, heile familien Vigdel. :)