18. desember 2006

Juuuul! (og litt politikk)

Da var vi trygt installert hjemme, og jeg må si at nå begynner det å synke inn at vi (eller mor&far, alt ettersom) faktisk har flyttet. Å ikke svinge opp til det gamle huset når vi kom fra flyplassen føltes rett å slett litt tomt, det må bare innrømmes. Men hjemme er jeg, og godt er det, de nærmeste dagene må jeg handle julegaver i høygir! Ok, det er ikke helt sant, har bare mor&far, arne&grete og kirsti&knut igjen (hhv. bror&svigerinne og søster&svoger), men likevel...

Første punkt på dagsorden: fisk til middag, samt kokte poteter, to ting jeg har fått altfor lite av i høst, og som jeg har savnet ganske kraftig. Må nok prøve å spise litt mer fisk til våren, ja...
Andre punkt var besøk av Henrik!! Min lille nevø har blitt ganske så stor, jammen over fjorten måneder! Han er en ekstremt aktiv liten pjokk, og det holdt til tider hardt for tante og farfar å holde følge :)

Ellers begynner lille julaften å nærme seg, og jeg må si at jeg gleder meg veldig til å samle folk og ha en koselig kveld sammen - og jeg gleder meg som en unge til "Grevinnen og hovmesteren".

Jo mindre vi sier om eksamen, jo bedre, men for å ta en kjapp oppsummering: En gikk greit, en gikk mer eller mindre greit, en har jeg enten strøket eller fått E, og en har jeg med største sannsynlighet strøket på. Men pytt, pytt. For å si det med Jeanett: Vi konter i august;) Første semester på universitet er litt wake-up-call for oss som har seilet gjennom grunnskole og videregående - nå må man faktisk begynne å jobbe.

I den sammenheng vil jeg benytte anledningen til å si meg hjertens enig med Even i at norske skoler fokuserer litt for lite på de flinke. Det er bra og viktig at man satser på de som ligger litt etter, og som ikke gjør det så bra, men man MÅ også gjøre en innsats i forhold til de flinke!

På Sola videregående har (hadde, i alle fall) man oppdeling i tre grupper i 1MX/MY: Alfa, Basis og Lie. (Lie var oppkalt etter en eller annen norsk matematiker, tror jeg.) På begynnelsen av året tok vi en kunnskapstest, og ble delt inn i grupper etter resultatet av denne. (Selvfølgelig kunne en som i utgangspunktet "kvalifiserte" til Lie-gruppen velge å gå i Basis, dersom han eller hun ønsket det.) Denne oppdelingen skapte ingen tapere, fordi sosialt sett brydde ingen seg om hvilken gruppe man var i i matten - hvorfor skulle det bety noe? Dette året ble matte vanskelig for meg, og typisk nok (selv om det også var andre grunner) sluttet jeg med matte etter GK. Hvorfor kan man ikke ferdighetsdele? Jeg ser ærlig talt ikke problemet med ferdighetsdeling. Hadde jeg fått flere utfordringer, kunne jeg lært at man MÅ jobbe for å få resultater.
Det har den norske skolen dessverre ikke vært i stand til å lære meg.

3 kommentarer:

Anette sa...

æg glede mæg så vanvittigt t lørdag!!! :D :D :D

Anonym sa...

ligretto anette§!!!!!! wiggle wiggle wiggle.

Anonym sa...

ligretto cathrin!!!! trrrruuuumpet.