28. mars 2007

FYTTIGRISEN!

I dag somlet jeg meg endelig til å melde meg ut av Målungdommen. Ikke fordi jeg er blitt mindre opptatt av målsak og nynorskens kår, men fordi

NORSK MÅLUNGDOM STØTTER "BOIKOTT ISRAEL"!!!!

WHAT???

Da jeg først fikk høre dette ble jeg rimelig sjokka, men etter et kjapt Wikipedia-søk (for man finner INGENTING om denne saken på organisasjonens nettsider) i dag måtte jeg bare innse at organisasjonen jeg har vært så stolt over kalle meg medlem av, faktisk er med i "Boikott Israel". Det jeg går og irriterer meg så intenst over, og slett ikke forstår vitsen med, er at organisasjoner som ikke har noe med det, som for eksempel Målungdommen, skal drive med noe som er så langt på siden av det de "skal" drive med, og dermed driver fra seg medlemmer (meg, for eksempel).

Jeg har lyst å støtte nynorsken i norske skoler og i samfunnet, men ikke hvis jeg samtidig må boikotte Israel.

...og burde man ikke egentlig informert om at man har et standpunkt i en sånn sak når man verver nye medlemmer?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm.. jeg har flere ganger tenkt på å melde meg inn i målungdommen, men det var jo en grunn til å la det være! Dessuten hørte jeg den nyvalgte lederen deres i debatt med Torbjørn Røe Isaksen og han imponerte ikke akkurat.. Så da blir det ikke noe medlemsskap på meg.

Tak for helgen forresten!

jeg linker til bloggen din og blir ikke lei meg og du gjør det samme (eller det vil si linker til min) ;)

Sigrid sa...

Åi, har eg ikkje linka te deg, de ska eg selvfølgelig jørr!

Ella sa...

Slike ting får meg til å se for meg et par scenarier_

-Israelitter brenner nynorskordbøker utenfor den norske ambassaden.

- Kirken Den Norske blir enige om at LO bør ansette en leder som egentlig ikke tror på fagforeningen. For å bevare et åpent og inkluderende LO, for folket.

- Jeg begynner å spørre mamma om hun har fått seg noen kjæreste

Det er mulig vi hadde fått høre at vi brydde oss med noe vi ikke hadde noe med.. jeg bare nevner det..

Anonym sa...

Det e egentlig heilt sykt kor mange ulike organisasjoner som ska boikotta Israel. Eg syns organisasjoner i størst mulig grad ska holda seg te det de har sagt de ska kjempa mot, ikkje alt aent.

Hvis ein organisasjon ska meina någe om alt, må han heller starta et eget parti, då vett me kor me har an.

Eg e gla eg allerede har meldt meg ut av mållaget. Eg blei sinte på de for någe aent for någen år siden, og så meldte eg meg ut. Tåpelig organisasjon, men bra formål.

Målmannen sa...

Kanskje eit abonnement på tidskriftet Målmannen kunde vera eit alternativ til medlemskap i NMU? Me er det einaste opposisjonelle organet i målrørsla, og hev godhug for Israel:

http://maalmannen.sambandet.no/

Kiplesund sa...

Flott at fleire ser galskapen i alt Israels-hatet i den organiserte målrørsla. Eg melde meg ut av same grunn for nokre år sidan.

Trygve Bøe sa...

Her får du ein liten kommentar frå den gamle norsklæraren din...
Problemet du her nemner er kjent. Sjølv var eg også med i Studentmållaget i Stavanger som hadde tilknytning til Norsk Målungdom. Me var også den gongen i opposisjon mot at ein skulle dyrka allslags tilleggssaker som den nemnte Israelsboikotten, EU-motstand, fråhaldssak, antirasisme eller kva det nå var. Dette finst det eigne organisasjonar for, og argumentet vårt var enkelt og greit at folk fekk heller melda seg inn i desse. Men i ein organisasjon styrt av AKParar går vel ikkje slike argument heim..
Kjekt forresten av og til å "spionera" på sida di.
Trygve Bøe.-

Anonym sa...

Vel, eg trur ikkje NMU stør det offisiellt lengre, og me vart ganske sinte då "Boikott Israel" hadde laga eit nytt program og trykt vårt namn på det.

NMU sin grunn for å stø slike ting er grunna tufta som ser målkampen i eit større perspektiv (noko med nasjonal sjølvråderett osb - eg hev aldri heilt vore med på det). Spursmålet um me skal vera mot slikt er oppe kvar einaste landsmøte, sist landsmøte gjekk den tuftfesta EU-motstanden ut (vel, alt um nasjonal sjølvråderett).

Men det vert ikkje enklare å fri NMU frå "Boikott Israel" og liknande når alle som faktisk ikkje vil hava det der berre melder seg ut heile tidi. Det er alltid store ordskifte um det, trur de at de er dei einaste som er mot det so trur de ganske feil.

Sjølv står eg inne for det landsmøtet vedtek, eg forstår kvifor det er viktug å sjå utover nynorsken som språk for organisasjonen, men eg ser òg at me støyter i frå folk på den måten. Er ikkje berre enkelt.

Forresten hev Wikipedia feil um dei seier NMU framleis stør Boikott Israel. Me hev ikkje godteke det nye programmet.